Det har været fremme i medierne, at nogle af de største influencers i Danmark ikke har oplyst til Skat, hvad de har tjent i deres job som influencers.
Der er derfor mange myter i denne sammenhæng, så lad os se på, hvad der er op og ned.
Myter indenfor influencer marketing
Lad os se på de forskellige myter:
Myte 1:
Der er forskel på professionelle og micro-influencers i forhold til beskatning.
Svar:
Der er som udgangspunkt ingen forskel, så længe vi tale om B-indkomst i form af honorar, eller beskatning af gaver.
Der hvor forskellen kan opstå er, at de de professionelle influencers som hovedregel har et momsregistreret firma, og derfor sender en faktura til den virksomhed, som de professionelle influencers arbejder sammen med. Derfor er der ikke længere tale om B-indkomst.
Myte 2:
Gaven koster under 2000 kroner, så jeg skal ikke betale skat af denne gave.
Svar:
Alle gaver skal vurderes til en markedsværdi, som er værdien svarende til i dags dato, hvor gaven er givet. Det vil sige, at influenceren selv skal tjekke, hvad en gave koster enten online eller i en butik, og derudfra fastsætte en gennemsnitspris, så tilbudspriser ikke forstyrrer det generelle prisbillede.
Når gennemsnits- eller markedsprisen er fundet, så er det værdien, som skal oplyses til Skat – uanset om der er tale om en gave til 500 – 2000 eller 5000 kroner.
Myte 3:
Når virksomheden har fortalt til Skat, hvad influenceren har fået af værdi, så skal influenceren ikke gøre noget.
Svar:
Det er ikke korrekt. Både virksomheden og influenceren skal oplyse til skat, hvad influencen har fået udbetalt.
Myte 4:
Skat tjekker aldrig influencers, for: Hvordan skal Skat kunne finde ud af, hvad influencerne har fået af gaver?
Svar:
Skat har det med at statuere eksempler, ved at tjekke de store fisk først. I denne sammenhæng er det de professionelle og store influencers, som derfor først mærker Skat´s pusten i nakken.
Det gør Skat ud fra, at deres indsats bedst kan betale sig i forbindelse med influencers, som tjener mange penge – men også fordi, at de professionelle influencers må forventes at kende reglerne, da mange af de professionelle influencers har en professionel agent til at hjælpe dem.
Betyder det så, at de micro-influencers ikke bliver tjekket af Skat. Det korte svar er: Nej.
Hvor kan jeg læse mere?
Vil du gerne vide mere om reglerne inden for influencer marketing, så kan du læse, hvad Forbrugerombudsmanden siger, og læse på Skat.dk, hvad det vil sige, at have B-indkomst, herunder honorar.
Ønsker du at være influencer, eller sidder du med et brand, som du gerne vil have markedsført via en influencer, så kan du bruge eksempelvis Loggershut, som er en platform for micro-influencers.